E kreativ og elske å værr impulsiv


torsdag 13. januar 2011

EskeLaging for ALLE


viste deg seg at eg ikkje e aleina om å ha ein eskefascinasjon :o)

Det var ganske mange som syns det såg litt vel pes ut å kle eska med papir/tapet.
Då fekk eg ein idé om ein aen måte å gjørr det på.
I dag har eg testa den ut, og her e resultatet:




I dag lagde eg ikkje heilt kvadratisk og eg brukte plakat-kartong.
Då skar eg ut 2 stk 16x16 cm (ein te bunn og ein te lokk).
Deretter skar eg ut 4 stk 16x11 cm (te sidene).


Teipa de samen med el-tape på denna måten:


Deretter limte eg på eine sida av kartongen,
og la den ned på tapeten på denna måten:


Då var det barra te å skjera ut (elle klippa om en heller vil det).
Då blei det sjåande sånn ut:


Eg gjorde det samma på den andre sida,
og begynte å tape den samen:


Ikkje behov for særlig logisk tankegang her ;o)


På denna måten blir jo tapen visande på utsida.
For dei som ikkje vil det, så kan en jo feks bruke decoupage på utsida, male den, lime på glansbilder osv.
Det e jo kun fantasien som sette grenser, og detta e definitivt nåke ungane kan bli med på og!
Ikkje det at Godgutten var med på denna da...
han gjekk tur med hunden imens ;o)

Eg trur det kan værr lurt å lage hull på lokk og i selve eska
og tre bånd gjennom sånn som eg gjorde på den forrige eska.
For at lokket skal holda seg på plass på ein måte...


Hulledingsen og knivskjeraren e forresten kjøpt på Claes Ohlson,
skjærebrett og linjal e kjøpt på sybutikk.

Blir spennande å sjå om det e nåken andre så prøve seg på eskelaging.
Hadde vore kjekt om du hadde gitt lyd i tilfelle så eg får sjå :o)


Nuvel, detta blir det sista livstegnet fra meg på ei stund.
I mårå reise eg te Stavanger for å prøva å løysa den gisselsituasjonen som har oppstått der.
(Ref forrige innlegg)

Wish me luck folkens!


40 kommentarer:

Yvonne sa...

hei det ble en kjempe fin eske! tenk å få en gave med hjemmelagd eske til!

Bråkmakergata sa...

Så flink du er!! Det trur eg eg må prøve en gang! Takk for oppskrift! Mangler bare litt utstyr, så må drøye det litt :)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Tøft, kanskje jeg hadde klart det der også...?
God tur til Stavanger for å løse gisselsituasjonen. ☺

Skjerstad sa...

Du er en eskemester og du Namaste ;) så bra at du legger ut steg for steg, det liker jeg !! Denne ble også veldig fin . Så gøy at du skal til Stavanger. Gleder meg til å se hvordan du har hatt det der :)God tur !

Kos deg i kveld
Klem fra Janne :)

Fie sa...

Det ser SÅ godt ud, det må jeg afprøve ved lejlighed:-)

Rosa sa...

Denne likte jeg enda bedre! Luuuuuurt:-)
Mulig jeg prøver etterhvert, men det er nok andre ting som står høyere opp på prioriteringlista akkurat nå, f eks: male ferdig bilde til stueveggen, så nye gardiner som er LANGE nok, sy rund pute, finne overkast til sofa... såååååå jadda! ;-)

Jeg er nok ikke BARE søt og snill, men jeg prøver å ta godt vare på de som vil meg vel og jeg kan stole på:-) Hehe... (På jobb er jeg f eks kjent for å være hun tøffe man ikke under noen omstendighet har lyst til å legge seg ut med... hihi).

Kos deg på tur, snuppa, og lykke til som fredsmegler;-)

Stor klem, Rosa

Hellohello baby sa...

Så fin og smart metode!

Lukka te i Stavanger ;)

Fragmenter sa...

Den blei også kjempefin! Og du forklarer så bra:-) Tror jeg skulle fått det til. Men nå har jeg ikke utstyret, og januar er en mager måned, så det får bli når økonomien er frisk igjen:-)
Du må ha det kjekt i Stavanger, krysser fingrene for at du får med gisselet hjem;-)
Klem, Elin

Eple sa...

Fy søren!! Disse eskene dine blir jo bare finere og finere. Jeg blir skikkelig inspirert av deg!! Så akkurat nå er jeg hellig overbevist om at jeg skal lage maaange esker, men vet av erfaring at jeg ikke alltid setter alle "innfallene" mine ut i livet. ;-) Men jeg vil, jeg vil- og da skal jeg nok tilslutt få det til. DA skal jeg holde deg oppdatert, vær du trygg :-)

Ønsker deg en superfin tur til Stavanger. Tenk så bra det vil ta seg ut på CV´en din at du har blitt innkalt til å løse en kinkig gisselsituasjon. (Føler egentlig at jeg, som egenerklært spion, burde ha involvert meg også...? Men jeg regner med at alt vil ordne seg nå når Blogglandias beste blir utsendt! :-D

Er forresten månebedotten over de fine tapetene du viser frem! Hvordan får man tak i slikt? Hm?

Goood tuuur!!

Ellen sa...

Næææ, så FIN den ble a!Jeg vil prøve å lage.Skal følge oppskriften så godt jeg bare kan.Jeg er ikke flink til oppskrifter og manualer og sånn, det går som regel dårlig.Jeg får bestandig så dårlig tid, også kaster jeg ut bruksanvisningen halveis i prosjektet fordi jeg tror at jeg kan ta resten på sparket.Det funker dårlig.
Du får ha god tur til Oljebyen da, kan du ikke lage reisebrev?Det er så artig når du gjør det.Men skal ikke stresse deg altså.Ha det koselig, det er det viktigste:)
GOD TUR, klem herfra!!

Astrid sa...

Jøss! Jeg føyer meg inn i rekken av applaudanter (heter det det?) - knallfin eske!! Skikkelig flink er du :). God tur til Stavanger, gleder meg til å lese referatinnlegg!
GOD helg!

Tovepia sa...

Takk for oppskrift på eskelaging, den ble så flott! Tenkte å prøve meg på litt eskelaging i morgen...får se;)
Kos deg i Stavanger!! klem fra meg;)

hege sa...

Kjempefin! Hva skal du ha oppi alle disse eskene? Det blir i alle fall orden i heimen, vil jeg tro;-)) Og så fine og dekorative de er!

Joda, jeg befinner meg i nærheten av Stavanger, jeg;-)) Hvilke planer har dere for helga, du og Rockefåret? Jeg vet ikke hvilke planer Revisoren har, men det er mulig jeg er fleksibel;-))

gult hus i svingen sa...

du kan jo starte eskefabrikk, kjære deg:) Du lager maaange fine esker altså:) Er virkelig imponert over iveren, flinkheten og kreativiteten din:)

I wish you luck in Stavanger sorting out the hostage situation:))))

Varme klemmer til deg mens jeg venter på Criminal Minds(på TV)

Fra trønderTrine:)

MøbelPøbel sa...

Start en eskefabrikk! Knallfin! Denne må jeg prøve meg på i helgen..takk for tipset;)

Randi sa...

Hallåå! Så flott eske, og herlige tapeter! Særlig den gule!! Sukk:) Du må ha en god tur til Stavanger!! Gleder meg allerede til å høre referat:) Her blir det nok ei stille og rolig helg hjemme, neste helg skal vi til oslo! Glede meg max! Ha en fortsatt fin kveld vennen!! Klem!

Pia sa...

Kule esker!
Kos deg i Stavanger!

Gollass sa...

Gudd løkk with the hostagesituation!!!!
Klem Elin

Taratei sa...

Så flotte esker du lager i nydelige farger , flott blogg også :))

Fru Usken sa...

Hei, å godt nyttår!!! Hørtes veldi koseligt ud m bloggtreff, å eg sko ønska eg kunne møtt dåkke, mn eg har isje ti...;( m styre m flytting å sånt, derfor eg e litt fraværende for tiå, mn komme snart m ett innlegg m litt oppdateringa;) Ha ei fine helg snuppå, kosa deg masse i stavanger!:)
ps. ka garn hekle du di tøflene i? mine blir så fort stygge...
knib:)

Barbros lille atelier sa...

Knallfin! Mon tro om jeg klarer å lage en sånn? Takk for flott og fyldig beskrivelse.
God tur til Stavanger, snuppis:-) kos deg!

Klem

Barbros lille verden sa...

SOM du produserer for tida da!
Fantastisk mye fint :) DIGGER den oransje/rosa eska. Utrolig stilig med hekledetaljer!
Kos deg masse i Svg, håper gisselet løslates uten den helt store dramatikken!!
Klem fra meg

Lindis sa...

Så fin den esken var også! Du er produktiv om dagen syns jeg :-)
Ja, jeg sletter kommentarene, i hvert fall de som blir skrevet til de mer personlige innleggene mine - vil nemlig ikke at kjentfolk skal snoke rundt på bloggen min. For jeg deler jo tanker og følelser - selv om det er på en litt indirekte måte ved hjelp av bilder og sangtekster.
Men jeg kommer nok ikke til å slette alle! Dessuten så flommer det jo ikke over av kommentarer hos meg ;-))
Jeg er litt sær skjønner du ;-)

Kos deg masse i Stavanger! Håper du får tatt gisselet fra venninna di ;-)

Klemmer fra Lindis

Junette sa...

Du godeste, hvor er du produktiv!

Denne æske tutorial er noget af det mest geniale jeg længe har set.

Kig endelig forbi hos mig igen, hvis du løber tør for tapeter.

hobbyvimsa sa...

Lekker eske!!du er kreativ og flink altså:)

God tur til Stavanger og kos dere:)

Du har sikkert sett det på bloggen til sukkertøy for øyet!!Hun har lagt ut link til en butikk i Sverige som deler ut gratis tapet prøver,du betaler kun kr 79 i porto.Jeg har gjort dette..Tenkte på deg med en gang jeg så det.Ta en titt om du ikke har fått det med deg da:)

Klemmer fra Linda:)

Vibeke sa...

Åååå - finfin! Og skikkelig til å bli glad av :) Ja, også smart måte å gjøre det på i tillegg! Toppen!

Mims sa...

Hei flinkis :) God helg + klem til deg snuppelupp :)

Kiiromi sa...

Wow, wow, wow så himla läcker! Vad du är duktig. Älskar tapeten också.. något du vill byta eller sälja en bit av?

/Mia :)

Mie fra Mies Mirakler sa...

wow så flott! vet ikke om eskelaging er noe for meg, jeg får fnatt av alt som må være rett og nøyaktig målt...hihi!

Lotten sa...

Men vad fin den asken blev med! Nu blev jag ändå mer sugen på att fixa en eller ett par sådana lådor ;-) Tack för fantastisk inspiration!

Kraam Lotten

ReVinyl sa...

Fantastisk nydelig eske du har laget!

GOd hælg! :) Siw

Carina Dale sa...

Jeg vil også prøve!! Det ble kjempefint!! - og tusen takk for hyggelig tilbakemelding på barnerommet ;-)

Ønsker deg en super helg!

Klem fra Carina

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
Så flott eske. kanskje æi må prøve mæi på en sån en gang.
Du e kanskje kommen til stavanger no. Hadde vært så koselig å møttes asså, men ser ikke helt kordan æi skal få det til. Mannen jobbe overtid i mårra, og da må jo æi ha lille-tøvsjura med mæi over alt. Og søndagen får æi besøk. Men kan jo henne ho ikke blir så alt for lenge på besøk...e lov å håpe;)

En rosa fugl sa...

Du imponerer meg stadig!! :)

Trollmora sa...

nå fikk jeg lyst til å lage esker ja! Godt stavangeropphold! Lykke til og kos deg masse

God som Grønn sa...

Nok en stilig eske med enda finere tapet!
God tur : D

Smykkas sa...

Du all verden, sier bare jeg. Dette er nok ikke for meg, for jeg har ikke tålmodighet til måling og tilpassing.

Jeg er sikker på det dukker opp mange kreative esker etter hvert.

Klem

Petra / Popetotrora sa...

Vilken fantastisk ask!! Superfin!!

giraffmamma sa...

Stilig eske! Og den så jo grei ut å lage :)

Sofie Legarth sa...

FANTASTISK fin, fin blog du har - Elsker de mange DIYér du har lavet - kommet helt sikkert til at følge dig fremover :-)